ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 1

Κωδικός μαθήματος
13Κ13_15
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Δ. ΔΕΛΛΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
  3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητής/-τριες θα έχουν αποκτήσει:

Γνώση των μεθόδων ανάλυσης της ιστορικής και συγκριτικής γλωσσολογίας.

Γνώση των πηγών έρευνας των κυριότερων γλωσσικών ζητημάτων από την Ιστορία της αρχαίας και ελληνιστικής περιόδου της ελληνικής γλώσσας.

Δυνατότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης γνώσεων και πληροφοριών προκειμένου να διαμορφώνουν κρίσεις σχετικές με επιστημονικά ζητήματα του γνωστικού πεδίου τους.

Ικανότητα κοινοποίησης πληροφοριών, προβλημάτων και λύσεων σε εξειδικευμένο και μη κοινό.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές.

Δυνατότητα χρήσης της γνώσης κατά την επαγγελματική διαδρομή τους.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες

 

Αυτόνομη εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Αντικείμενο μαθήματος. Βιβλιογραφία. Η αξία των γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου. Τεκμήρια και υποθέσεις για την αρχαία προφορά. Ερασμική και νεοελληνική προφορά. Βλ. συγγράμματα και συμπληρωματική βιβλιογραφία  
Συγκριτική και ιστορική γλωσσολογία. Ινδοευρωπαϊκή γλωσσολογία. Ινδοευρωπαϊκή οικογένεια γλωσσών.    
Η διαμόρφωση της Ελληνικής στο πλαίσιο της ινδοευρωπαϊκής γλωσσικής οικογένειας (Πρωτοελληνική).    
Προελληνικές γραφές. Ελληνική και Προελληνικές γλώσσες. Άμεσες και έμμεσες μαρτυρίες.    
Τα γραφικά συστήματα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν διαχρονικά για την ελληνική γλώσσα: Γραμμική Β΄ γραφή, συλλαβάριο Κύπρου, αλφάβητο.    
Περίοδοι της ιστορίας της αρχαίας Ελληνικής. Εξωτερική ιστορία.    
Η Ελληνική της Β΄ χιλιετίας π.Χ. Η Μυκηναϊκή διάλεκτος.    
Οι αρχαίες ελληνικές διάλεκτοι της Α΄ χιλιετίας π.Χ. (Μέρος Α΄)    
Οι αρχαίες ελληνικές διάλεκτοι της Α΄ χιλιετίας π.Χ. (Μέρος Β΄)    
Aρχαίες ελληνικές διάλεκτοι και λογοτεχνία. Οι λογοτεχνικές διάλεκτοι.    
Η βαθμιαία εξαφάνιση των αρχαίων ελληνικών διαλέκτων. Γένεση και πηγές της Κοινής.    
Ελληνιστική και ρωμαϊκή Κοινή: Φωνολογικές, μορφολογικές και συντακτικές καινοτομίες της. Κοινής    
Το Λεξιλόγιο της Κοινής. Οι ξενισμοί της Κοινής. Δείγματα κειμένων.    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Γραπτή εξέταση
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη, πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

ΝΑΙ

Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/-τριες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

 

Διαλέξεις

 

 

39 ώρες

 

Αυτοτελής μελέτη

Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης

(γραπτές Εξετάσεις)

 

83 ώρες
Εξετάσεις 3 ώρες
Σύνολο 125 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση περιλαμβάνει:

Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης

Ερωτήσεις Ανάπτυξης θεμάτων

Εφαρμογή Θεωρίας σε Επίλυση Προβλημάτων

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

σΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ, Γ. 2002. Συνοπτική Ιστορία της ελληνικής γλώσσας με εισαγωγή στην ιστορικοσυγκριτική Γλωσσολογία. 5η έκδοση. Αθήνα.

Χόρροκσ, Τζ. 1997. Greek: A History of the Language and its Speakers. Ελλ. μτφρ. Μ. Σταύρου & Μ. Τζεβελέκου, Ελληνικά. Ιστορία της γλώσσας και των ομιλητών της. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2006.

Χριστίδης, Α.-Φ. (επιμ.). 2014. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Από τις αρχές έως την ύστερη αρχαιότητα. 2η έκδοση. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. ΙΝΣ.

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adrados, F.R. 1999. Historia de la Lengua Griega. De los orígenes a nuestros días, Madrid, editorial Gredos. Ελλην. μτφρ. A. Villar Lecumberri, επιμ. Γ. Αναστασίου & Χ. Χαραλαμπάκης, Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Από τις απαρχές ως τις μέρες μας. Αθήνα: εκδ. Παπαδήμα, 2003.

Allen, W. S. 1987. Vox graeca: The pronunciation of classical Greek. 3η έκδοση. Cambridge, Cambridge University Press. Ελλην. μτφρ. Μ. Καραλή & Γ. Μ. Παρασογλου, Vox graeca: Η προφορά της ελληνικής την κλασσική εποχή. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ, 2000.

BARTONĚK, A. 2003. Handbuch des mykenischen Griechisch. Heidelberg: C.Winter.

BRIXHE, C. 1988. La langue de l’étranger non-grec chez Aristophane, L’étranger dans le monde grec, Actes du colloque organisé par l’Institut d’Études Anciennes, Nancy 1987. Nancy: Pres. univ. de Nancy, 113-137.

BUCK, C. D. 1955. The Greek Dialects. Grammar. Selected inscriptions. Glossary. Chicago: The University of Chicago Press.

CHANTRAINE, P. 1958. Grammaire homérique, I. Phonétique et Morphologie. 3η αναθ. ανατ. Paris: Klincksieck.

Colvin, S. 2007. A historical Greek Reader. Mycenaean to the Koiné. Oxford / New-York: OUP.

DUHOUX, Y. 1983. Introduction aux dialectes grecs anciens, SPILL 12. Louvain-Paris: Peeters.

GUARDUCCI, M. 1987. L'Epigrafia Greca dalle origini al tardo impero, [Roma: Instituto poligrafico e zecca dello stato, 561 p.]. Ελλ. μτφρ. Κ. Κουρεμένος, Ελληνική Επιγραφική. Από τις αρχές ως την ύστερη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 2008.

PALMER, L. R. 2015. Η αρχαία ελληνική γλώσσα. Ελλην. μτφρ. / επιμέλεια Γ. Γ. Γιαννάκη. Αθήνα: εκδ. Παπαδήμα.

Ruipérez, M. S. & J. L. Melena 1990. Los Griegos Μicénicos. Ελλην. μτφρ. Μ. Παναγιωτίδου. Οι Μυκηναίοι Έλληνες. Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου - Μ. Καρδαμίτσα, 1996.

Αρχαίες ελληνικες επιγραφες:

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ. Στο ΕΛΛΑΔΑ. ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ. Τ. Α΄ Γλώσσα-Αρχαιότητα. Αθήνα: Πάπυρος, 15-190.

Κέντρο ελληνικής Γλώσσας (Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα):

ΚΟΠΙΔΑΚΗΣ, Μ. Ζ. (επιμ.). 1999. Ιστορία της ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: Ε.Λ.Ι.Α.